Home from Buda

Hei♥

Da var jeg hjemme fra Budapest og tilbake til hverdagen. Jeg hadde en utrolig fin tur og byen er virkelig så fin! Undervurderer alltid sånn type turer, da jeg egentlig er mer strand-menneske og tenker at når man først reiser på ferie skal det være et varmt sted. Ender alltid opp med å bli positivt overrasket, så er kanskje ikke en så dårlig ting heller, haha. Uansett - vi har fått gjort ganske mye i løpet av de fire dagene vi hadde der. Det beste med byen var vel egentlig at det var så billig, så da fikk vi muligheten til å gjøre en del ting også. Ofte ender det opp med at man må prioritere et par ting på grunn av prisnivået, men her fikk man mye ut av pengene! Vi ankom ganske sent lørdag, tror vi ankom hotellet litt over midnatt (så teknisk sett søndag). Siden vi ville prøve ut utelivet på lørdagen dro vi rett ut og endte opp på en karaokebar senere på natten. Haha, absolutt vellykket kveld. Det resulterte i at vi kom oss litt sent ut dørene på søndagen, men da gikk vi litt rundt i byen for å se oss rundt. Dro opp til en utkikkspost (?) slik vi fikk sett hele byen, og utsikten var så fin!

Alle bilder er tatt med mobil, da jeg ikke hadde plass til kameraet, men det får bare gå med kvaliteten.

Søndag ble en relativt tidlig kveld, da vi var slitne etter dagen før (om 03.00 kan kalles tidlig, haha). Mandag tok vi først turen opp i slottet her. Det er helt utrolig stort, så det var kjekt å få se. Museumet var dessverre stengt så fikk ikke sett inni, men likevel imponerende. Etterpå tok vi turen bort til en kirke, før turen bar videre til Escape Room. Vet ikke om dere har hørt om konseptet før (..trodde det var ganske kjent, men typen hadde ikke hørt om det hvertfall, haha), men det handler om å finne clues for å komme seg ut av et rom. Veldig spennende, men haha, vi er alle ganske lettskremte så pulsen var meget høy gjennom hele tiden. Underholdene for "game masteren" som så på oss i det minste! Senere på kvelden dro vi på Wine Cruise på elven, før vi prøvde en av de kjente Ruin bars på kvelden (og endte igjen opp på karaokebaren til slutt haha).

Siste fulle dag dro vi på spabad først - noe som var utrolig deilig etter enda en sen natt. Der ble vi i noen timer, før vi dro på fancy middag. Vi hadde booket bord på en restaurant som lå oppe ved kirken vi besøkte dagen før. Her hadde vi utsikt over hele byen, og den er jo bare enda finere når det er mørkt ute. Her ble vi noen timer og fikk servert nydelig mat. Spesielt blomkålsuppen deres var helt fantastisk.

På onsdagen rakk vi kun frokost før vi måtte dra til flyplassen, men alt i alt var det en så bra tur. Absolutt en by jeg anbefaler å dra til. En by som byr på mange imponerende bygninger, bra uteliv og god mat. Shoppingen testet vi ikke ut, så kan ikke si så mye på den. Ser ikke bort fra at det blir en tur tilbake hit en gang. Mitt inntrykk er at det er en fantastisk by å besøke uansett hvem du reiser med. Jeg hadde tidenes venninne-tur, men har veldig lyst å dra tilbake med kjæresten en gang. I tillegg er det en rimelig tur. Vi betalte 750 danske kroner hver for fly og 4 netter på fint og sentralt hotell. Tror vi var litt heldige med prisen også da, men om man er på utkikk er det jo ikke umulig. Skal se om jeg lager en Budapest-guide også innen de neste dagene. Vi fikk jo opplevd en god del av byen, og synes alltid det er greit å lese selv. Nå må jeg i alle fall fortsette med dagens gjøremål. Blant annet må det pakkes ut og vaskes klær, samt kjøpe bøker til det nye semesteret. Sistnevnte svir i lommeboken, så det ser jeg ikke fram til :((
Vi snakkes uansett (og ha en god uke skulle jeg til å skrive, før jeg innså det er torsdag #mondayfeeling)♥